Bent u op zoek naar nieuwe (online) klanten? Heeft u al eens gedacht aan online adverteren via AdWords? Hiermee kunt u adverteren in Google en daarmee uw online vindbaarheid enorm vergroten.

Wat zijn de belangrijkste voordelen van AdWords?

U stelt de advertenties op aan de hand van zoekwoorden, die u zelf instelt. U bepaalt dus bij welke zoektermen u wordt gevonden door uw potentiële klanten. Het is ook mogelijk om bepaalde woorden uit te sluiten of uw advertentie slechts op sommige tijden te laten zien. Hiermee stuurt u dus wanneer en hoe u word gevonden – en niet te vergeten: hoe niet.

U bepaalt het budget. Ook betaalt u pas wanneer iemand daadwerkelijk reageert op uw advertentie, bijvoorbeeld door op een link te klikken. Wanneer u bij het instellen van uw advertenties een maximaal budget invoert, zorgt u ervoor dat u nooit meer uitgeeft dan dat bedrag. Zo betaalt u alleen voor de acties die worden ondernomen en komt u niet voor onplezierige verrassingen te staan.

Wanneer uw advertenties eenmaal staan, kunt u eindeloos aanpassingen doen en precies meten wat u nu eigenlijk bereikt met uw advertenties. U ziett dus al gauw wat wel en niet werkt en daar kunt u uw advertenties op aanpassen. Vergis u niet: omdat u natuurlijk alleen de best presterende advertenties wilt en uw advertenties dus goed wilt monitoren, gaat hier best wat tijd in zitten.

Waar moet u goed over nadenken voor u aan AdWords begint?

Oke, u bent overtuigd. Maar nu? Het aanmaken van een AdWords-account bestaat niet alleen uit uw advertenties instellen en bedenken hoeveel budget ze mogen kosten. Het is ook belangrijk dat u op zijn minst even stilstaat bij wie uw doelgroep is en uw concurrenten zijn. Wie wilt u verleiden met uw advertenties en wie zijn de andere verleiders van uw potentiële klanten? Wat doen die concurrenten en wat doen ze juist niet?

Is dat alles?

Nee. Een ander belangrijk punt zijn uw doelstellingen. Wat wilt u bereiken met uw advertenties en hoe bent u dat van plan? Als u doelstellingen hebt ingesteld, is het ook zaak om ze bij te houden. Hebt u ze bereikt en wat zou u kunnen doen om meer succes te behalen? Los van uw doelstellingen is er nog veel meer mogelijk met AdWords. Er zijn genoeg zaken die u binnen AdWords kunt instellen om het maximale uit uw advertenties te halen, zoals advertentie-extensies en het meten van uw resultaten in Google Analytics.

Staat u bovenaan zolang u een hoog budget hebt?

Natuurlijk bereikt u met een budget van € 500 per maand meer dan met € 50, maar Google zou Google niet zijn als ze slechts naar het budget zouden kijken. Relevantie is belangrijker. Over het algemeen geldt: hoe hoger de kwaliteitsscore van uw zoekwoorden, hoe lager de kosten per klik en des te vaker uw advertenties getoond kunnen worden met het budget dat u hebt. Die kwaliteitsscore van uw zoekwoorden worden bepaald door meerdere factoren. Van de verwachte klikfrequentie tot uw landingspagina en zelfs de laadtijd van uw website.

Zelf doen of uitbesteden?

Als u goed nadenkt over in ieder geval al deze punten en genoeg tijd vrijmaakt, kun u prima AdWords advertenties opstellen. Bent u op zoek naar iemand met tijd en expertise om u hiermee te helpen of het volledig van u over te nemen? Dan bent u bij ons aan het goede adres. Lees hier meer over onze Adwords aanpak of neem direct contact met ons op.